dilluns, 16 de maig del 2016

Paraguai. Ciudad del Este

Ciudad del Este com el seu nom indica, esta a l'extrem est del Paraguai. Fa frontera amb Foz d'Iguazu (Brasil) i Puerto Iguazú (Argentina), la triple frontera que en diuen. 

La ciutat es un caos, la zona propera a la frontera, esta plena de parades al carrer, centres comercials, gent venen, i tot el que et puguis imaginar referent a la venda de productes. A Paraguai, quasi be no paguen impostos, i els brasilers i argentins, creuen la frontera per anar a comprar qualsevol cosa, perque és molt mes econòmic. 


La ciutat es molt estressant, tothom t'ofereix coses, et persegueixen perque entris a la seva botiga. Hi ha molta gent i cotxes i les botigues s'han menjat el carrer. Hi ha llocs on quasi no es passa. Pensava destinar mes temps a veure la ciutat però em poca estona en vaig tenir prou. Vaig anar al terminal de bus, i vaig anar cap a Argentina. 



Aprop de la ciutat hi ha la represa de Itaipu, la segona mes gran del món. Vaig anar al centre de visitants, i em van fer una visita guiada gratis per veure aquell monstre d'aprop. La represa es mig de Brasil, i mig de Paraguai. Tots els números que et diuen són gegants; com he dit, la segona mes gran del món, la que genera mes electricitat, la quantitat d'aigua que circula per allà, el temps que va costar fer-la, el diners que va costar... Es curiós perque el govern va destinar 100 milions de dòlers, però la presa va costar-ne 20.000, gairebé res, estaran pagant préstecs a bancs europeus fins l'any 2023, i ja fa uns quants anys que funciona. La represa també és una fabrica de fer bitllets per l'estat paraguaia, ja que de les 5 turbines que generen corrent per aquest país, venen l'electricitat de 3 i mitja a Brasil. 




Això de la triple frontera si que ho vaig trobar al·lucinant. Per passar de Paraguai a Argentina, has de fer uns 30 kilòmetres per Brasil, però no cal que facis migracions. Per sortir de Paraguai, has de avisar al conductor del bus que et deixi baixar a la aduana, perque normalment no para. Vaig tenir sort que hi havia cua, perque sinó quan has baixat del bus, ell continua, i tu has esperar al següent. Erem uns 12 al bus, i sols vaig fer migracions jo, per suposat que no em van ni mirar la maleta n'hi res per l'estil, no hi ha cap tipus de control. Quan entres a Brasil, es si fa no fa el mateix, allà ningú mira res, pasen milers de cotxes i crec que se'n miren ben pocs, i passar per migracions a posar el sello al passaport evidentment que no. Quan arribes a la frontera Argentina despres de uns 20 minuts per Brasil, allà si, la cosa es mes seriosa. Tothom va baixar del bus amb maleta inclosa, vam fer les migracions i vam passar la maleta per un escàner. De totes maneres hi ha contraband igual. 

Aquest país no esta gens desenvolupat turísticament, però això em va atreure. Anar amb motxilla allà és com un estatus social, la gent et deia: mira un mochilero, o yo tambien soy mochilero, i sembla com si siguis ves a saber què... A vegades no va ser fàcil anar a visitar algun lloc, perque no hi havia transport, però pagant Sant Pere canta diuen, i algun taxi he agafat. Paraguai ha sigut una bona aventura, i li guardaré un molt bon record. Com disfrutava en aquells busos de 6 hores que en tardaven 7 i es paraven 1000 cops. Potse quan ho vegi en mes perspectiva dire tela nanu, vas passar per allà. 



Adéu Paraguai!!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada